یکشنبه, 02 مهر 1396

11

 

دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد

دانشكده فني و مهندسي

گروه مهندسي خودرو

 

گزارش اولين دوره مسابقات اتوكاپ

(طراحي و ساخت خودرو الكتريكي كنترل از راه دور)

 

برگزار كننده

انجمن علمي مهندسي خودرو

اسفند­ماه1393­

 

121

مقدمه:

گروه مهندسی خودرو دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با همکاری اساتید گروه مهندسی مکانیک و برق به منظور گسترش مهارت های مربوط به طراحی خودرو های الکتریکی,حفظ پویایی در زمینه تدوین فناوری های نو ظهور,کشف استعداد های خلاق دانشجویان و گسترش زمینه های طراحی وسایل نقلیه پاک در کشور اقدام به برگزاری این مسابقه نموده است.

موضوع این مسابقه طراحی ماشین به طور عام و ساخت خودرو های الکتریکی رادیو کنترلی به طور خاص مي‌باشد. در همین راستا  با توجه به اهمیت و جایگاه خودروهای الکتریکی این دوره از مسابقات به طراحی ماشین با موضوع ساخت خودرو های الکتریکی کنترل از راه دور می پردازد.

 

خلاصه گزارش روند برگزاري اولين دوره مسابقات اتوكاپ:

اولين دوره‌ي كارگاه آموزشي ساخت خودروهاي الكتريكي در تاريخ 29 مهرماه 1393 به‌مدت 2 ساعت توسط مهندس رفعت حسيني براي اعضاي تيم هاي شركت كننده در مسابقات برگزار گرديد.

هدف از برگزاري اين كارگاه آموزشي، آشنايي با روند طراحي- نحوه انتخاب الكتروموتور- طراحي سيستم انتقال قدرت و انتخاب و طراحي پك باتري براي شركت كنندگان بود. در پايان كارگاه آموزشي به سوالات و مشكلات شركت كنندگان درباره‌ي طراحي خودروها پاسخ داده شد.

 زمان برگزاري مسابقات:

اولين دوره‌ي مسابقات اتوكاپ (طراحي و ساخت خودرو الكتريكي كنترل از راه دور) در تاريخ 14 آذرماه 1393 در سالن فوتسال دانشكده‌ي تربيت بدني از ساعت 8 صبح آغاز و در ساعت 15 به كار خود پايان داد.

دبير علمی اين دوره از مسابقات جناب آقای دكتر بقائيان بودند و داوري اين دوره از مسابقات را آقايان دكتر گوهري منش و دكتر مهركيش و خانم دكتر نوروزي بر عهده داشتند.

کلیات مسابقه:

اصول کلی مسابقه  به شرح زیر صورت گرفت:

اهداف و موضوع:

هدف از برگزاری این مسابقه تحریک علمی جامعه مهندسی و دانشجویی استان خراسان برای تحقق موارد زیر میباشد:

1) آشنایی با روند های طراحی(طراحی مفهومی-طراحی اجزاء-طراحی سیستمی)

2) به کارگیری عملی اصول علمی مهندسی در طراحی دستگاه ها و سیستم های کنترلی

3) گسترش نگرش سیستمی و مدولار در مسائل مهندسی

4) تعریف مساله در قالب مسائل کوچکتر

5) تمرین کار گروهی

6) تقویت طراحی صنعتی در کنار طراحی فنی خودرو

7) تقویت همکاری میان صنعت و دانشگاه برای حل مشکلات علمی- فنی و صنعتی در کشور

8) آموزش نحوه بکارگیری مواد و روش های ساخت

این مسابقه در دو مرحله (طراحی و ساخت - آزمایش) برگزار گردید که در هر مرحله شرکت کنندگان از دیدگاه های فوق و از نظر قدرت پیاده سازی و به کارگیری سیستم های شناخته شده, ابداعات یا طراح های جدید مورد ارزیابی قرار گرفتند.

1-2) ساختار تیم های شرکت کننده:

  هر تیم شرکت کننده از حداقل 3 و حداكثر5 نفر (دانشجو) تشکیل گردید.

هر تیم ترجیحا یک استاد راهنما به عنوان مشاور علمی تیم خود معرفی نماید,مشاور علمی باید در جریان پیشرفت کار قرار گیرد,همچنین مستنداتی که تیم در هر مرحله ارائه میکند,باید به تایید وی رسیده باشد. هر تیم میتواند حداکثر یکبار مشاور علمی خود را تغییر دهد.

فرآیند برگزاری مسابقه:

مسابقات طی دو مرحله ی ارائه ی دفتر چه فنی – تست و آزمایش خودرو برگزار گردید .

دفتر چه فنی شامل دو قسمت زیر میباشد :

1- طراحی مفهومی:

این مرحله شامل طراحی  خودرو به صورت انجام محاسبات وتحلیل های نرم­افزاری و ... می باشد .

2- طراحی اجزاء:

در این مرحله با توجه به نتایج بدست آمده از مرحله قبل،  قطعات خودروی مورد نظر ( شاسی، بدنه و ...) طراحی، تست و ساخته می شود .

تست خودرو:

تست های در نظر گرفته شده با هدف مقایسه تحلیل های انجام شده با توانایی های واقعی خودرو و همچنین بهینه سازی خودرو از نظر پایداری دینامیکی، توان تولیدی و مصرفی هماهنگی قطعات طراحی شده است .

تست های مورد نظر به شرح زیر می باشد:

1)   تست سرعت

2)   تست شیب روی

3)   تست موانع ( این قسمت شامل چند آیتم پی در پی می باشد )

4)   آزمون حداقل شعاع گردش

5)   آزمون تست برد یا انرژی 

2) شاسی و بدنه خودرو:

شاسی هر خودرو می بایست به صورت دست ساز ساخته می شد و استفاده از شاسی آماده موجود در بازار تخلف محسوب میگشت.

منظور از شاسی اسکلتی است که اجزاء بخش های انتقال قدرت, فرمان, تعلیق, فضای باتری بر روی آن تعبیه می گشت.

شاسی تغییر یافته خودروهای موجود نیز غیر مجاز بوده و در صورت تشخیص داوران تیم مجاز به شرکت در مسابقه نخواهد بود.

حداقل طول خودرو 300 میلی متر و حداکثر آن 500 میلی متر میباشد (  خودروی کلاس D سواری)

در ساخت شاسی خودرو هیچ جنسی نسبت به دیگری برتری نخواهد داشت.

** به کارگیری از فناوری های نوین در عرصه خودرو های الکتریکی رادیو کنترلی مانند: (چرخش 360 درجه, شارژرهای خورشیدی,کنترل خودرو از طریقه GPS و... ) جایزه جداگانه خواهد داشت.**

اسامي تيم هاي شركت كننده در اين دوره در جدول شماره 1 قرار دارد.

jadval2

 

جدول 1– اسامي تيم هاي شركت كننده

معرفي تيم هاي برتر و اهداء جوايز آنها در اختتاميه‌ي برنامه هاي هفته پژوهش انجام گرفت. تيم هاي اول تا سوم به ترتيب ستاره نقره اي، مهندسين كوثر و تسلامعرفي شدند. تيم ستاره نقره اي لوح تقدير و جايزه 20 ميليون ريالي دريافت كرد و تيم هاي مهندسين كوثر و تسلا در مقام هاي دوم و سوم به ترتيب لوح تقدير و جوايز 15 ميليون ريالي و 10 ميليون ريالي دريافت كردند.

پس از معرفي تيم هاي برتر، تيم برسام نيز به‌عنوان تيم نوآور انتخاب گرديد و جايزه 3 ميليون ريالي به اين تيم اهداء شد.

 

 

حاضرين در سايت

ما 46 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم