پنج شنبه, 02 آذر 1396

 

 

11.jpg

دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد

دانشكده فني و مهندسي

گروه مهندسي خودرو

 

 

 

گزارش دومین دوره مسابقات اتوكاپ

(طراحي و ساخت خودرو الكتريكي كنترل از راه دور)

 

 

برگزار كننده:

 

انجمن علمي مهندسي خودرو

اسفند­ماه1394­

 

 22.jpg

 

 

مقدمه:

گروه مهندسی خودرو دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با همکاری اساتید گروه مهندسی مکانیک و برق به منظور گسترش مهارت های مربوط به طراحی خودروهای الکتریکی,حفظ پویایی در زمینه تدوین فناوری های نو ظهور,کشف استعداد های خلاق دانشجویان و گسترش زمینه های طراحی وسایل نقلیه پاک در کشور اقدام به برگزاری این مسابقه نموده است.

موضوع این مسابقه طراحی ماشین به طور عام و ساخت خودرو های الکتریکی رادیو کنترلی به طور خاص مي‌باشد. در همین راستا  با توجه به اهمیت و جایگاه خودروهای الکتریکی این دوره از مسابقات به طراحی ماشین با موضوع ساخت خودرو های الکتریکی کنترل از راه دور می پردازد.

 

خلاصه گزارش روند برگزاري دومين دوره مسابقات اتوكاپ:

1- دومین دوره كارگاه آموزشي ساخت خودروهاي الكتريكي در تاريخ 15 شهریور 1394 به‌مدت 4 ساعت براي اعضاي تيم هاي شركت كننده در مسابقات برگزار گرديد.از نکات مثبت این دوره از مسابقات افزایش تیم های شرکت کننده به نسبت اولین دوره بود که 12 تیم از داخل و خارج استان از جمله یک تیم از اصفهان شرکت کرده بودند.

هدف از برگزاري اين كارگاه آموزشي، آشنايي با روند طراحي- نحوه انتخاب الكتروموتور- طراحي سيستم انتقال قدرت و انتخاب و طراحي پك باتري براي شركت كنندگان بود.این کارگاه باسخرانی دکتر بقائیان به مدت 2 ساعت شروع گردید و ایشان به معرفی خودروی های الکتریکی و اهمیت ان در صنعت نوظهور خودروهای پاک و به مروری بر مسابفات اولین دوره که در سال 1393 برگزار گردید پرداختند.در ادامه مهندس رفعت حسینی به انتخاب مناسب الکتروموتور و باتری های موجود در بازار برای اعضای تیم های شرکت کننده در این کارگاه پرداختند. در پايان كارگاه آموزشي به سوالات و مشكلات شركت كنندگان درباره‌ي طراحي خودروها پاسخ داده شد.

33.jpg

 

 55.png

دومین دوره کارگاه اموزشی ساخت خودروهای الکتریکی

 

2- باتوجه به آیین نامه جدید دومین دوره مسابقات اتوکاپ که میبایست خوروی ساخته شده دارای پوسته و بدنه ی مناسبی باشد به گونه ای که قابل جداسازی از شاسی جهت روئیت اجزای داخلی توسط تیم داوران قرار گیرد،اولین كارگاه آموزشي ساخت خودروهاي الكتريكي کوچک با مضمون کارگاه اموزشی ساخت و طراحی بدنه خودرو با فایبرگلاس با همت گروه مهندسی خودرو دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و انجمن علمی این گروه در تاریخ 14آبان ماه1394 در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و مهندسی با حضور مهندس شهرام شریف که کارشناس ارشد طراحی صنعتی در ساخت خودروهای الکتریکی دو نفره با فایبر گلاس هستند از ساعت 9 صبح به مدت 4 ساعت برگزار گردید.دراین کارگاه اموزشی که با حضور اساتید محترم گروه مهندسی خودرو و اعضای تیم های شرکت کننده برگزار گردید به مدت 4 ساعت روش ساخت پوسته در خودروهای کوچک توسط فایبر گلاس اموزش داده شد.

 

  66.png

کارگاه اموزشی ساخت بدنه خودرو با فایبر گلاس

   77.jpg

 

کارگاه اموزشی ساخت بدنه خودرو با فایبر گلاس

 

برگزاری مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات اتوکاپ:

مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات اتوکاپ در تاریخ 14 اذرماه 1394 در ساعت 8 صبح در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی ومهندسی با حضور اعضای محترم هیئت علمی گروه مهندسی خودرو و ریاست محترم دانشکده فنی و مهندسی و به همراه اعضای تیم های شرکت کننده در این دوره از مسابقات برگزار گردید.درشروع مراسم دکتر محمد رضا ناصری پور یزدی رئیس محترم دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ازاداسلامی مشهد به ایراد سخنرانی پرداختند.در ادامه دکتر منصور بقائیان مدیر محترم گروه مهندسی خودرو در باب اهمیت خودروهای الکتریکی و مباحث زیست محیطی در این حوزه سخنرانی کردند.پس ازآن، مراسم قرعه کشی با حضور اعضای هیئت علمی گروه مهندسی خودرو انجام گرفت و تیم های شرکت کننده بر اساس قرعه کشی انجام شده از موقعیت حضور خود در هر ایتم از مسابقات اگاهی یافتند.در پایان این مراسم هدایایی به رسم یادبود به اعضای تیم های شرکت کننده اهدا گردید.

88.jpg

مراسم قرعه کشی دومین دوره مسابقات اتوکاپ

زمان برگزاري مسابقات:

دومین دوره‌ي مسابقات اتوكاپ (طراحي و ساخت خودرو الكتريكي كنترل از راه دور) در تاريخ 15 آذرماه 1394 در سالن فوتسال دانشكده‌ي تربيت بدني از ساعت 8 صبح آغاز و در ساعت 15 به كار خود پايان داد.

دبير علمی اين دوره از مسابقات جناب آقای دكتر بقائيان بودند و داوري اين دوره از مسابقات را آقايان دكتر حامد احمدی،دكتر علی مهركيش،مهندس مدح فریمانی مهندس محمد علی رمضانی و مهندس رضا اقایی بر عهده داشتند.

 

99.png

مراسم برگزاری دومین دوره مسابقات اتوکاپ

 

کلیات مسابقه:

اصول کلی مسابقه  به شرح زیر صورت گرفت:

1-1)اهداف و موضوع:

هدف از برگزاری این مسابقه تحریک علمی جامعه مهندسی و دانشجویی استان خراسان برای تحقق موارد زیر میباشد:

1) آشنایی با روند های طراحی(طراحی مفهومی-طراحی اجزاء-طراحی سیستمی)

2) به کارگیری عملی اصول علمی مهندسی در طراحی دستگاه ها و سیستم های کنترلی

3) گسترش نگرش سیستمی و مدولار در مسائل مهندسی

4) تعریف مساله در قالب مسائل کوچکتر

5) تمرین کار گروهی

6) تقویت طراحی صنعتی در کنار طراحی فنی خودرو

7) تقویت همکاری میان صنعت و دانشگاه برای حل مشکلات علمی- فنی و صنعتی در کشور

8) آموزش نحوه بکارگیری مواد و روش های ساخت

این مسابقه در دو مرحله (طراحی و ساخت - آزمایش) برگزار گردید که در هر مرحله شرکت کنندگان از دیدگاه های فوق و از نظر قدرت پیاده سازی و به کارگیری سیستم های شناخته شده, ابداعات یا طراح های جدید مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

1-2) ساختار تیم های شرکت کننده:

هر تیم شرکت کننده از حداقل 3 و حداكثر6 نفر (دانشجو) تشکیل گردید.

هر تیم ترجیحا یک استاد راهنما به عنوان مشاور علمی تیم خود معرفی نماید,مشاور علمی باید در جریان پیشرفت کار قرار گیرد,همچنین مستنداتی که تیم در هر مرحله ارائه میکند,باید به تایید وی رسیده باشد. هر تیم میتواند حداکثر یکبار مشاور علمی خود را تغییر دهد.

 

 

فرآیند برگزاری مسابقه:

مسابقات طی دو مرحله ی ارائه ی دفتر چه فنی – تست و آزمایش خودرو برگزار گردید .

دفتر چه فنی شامل دو قسمت زیر میباشد :

1- طراحی مفهومی:

این مرحله شامل طراحی  خودرو به صورت انجام محاسبات وتحلیل های نرم­افزاری و ... می باشد.

2- طراحی اجزاء:

در این مرحله با توجه به نتایج بدست آمده از مرحله قبل،  قطعات خودروی مورد نظر ( شاسی، بدنه و ...)طراحی، تست و ساخته می شود.

تست خودرو:

تست های در نظر گرفته شده با هدف مقایسه تحلیل های انجام شده با توانایی های واقعی خودرو و همچنین بهینه سازی خودرو از نظر پایداری دینامیکی، توان تولیدی و مصرفی هماهنگی قطعات طراحی شده است.

تست های مورد نظر به شرح زیر می باشد:

1) تست سرعت

2) تست شیب روی

3) تست موانع ( این قسمت شامل چند آیتم پی در پی می باشد )

4) آزمون حداقل شعاع پیچش

5) آزمون کشش

6) آزمون پایداری

7) آزمون مسافت یا انرژی 

2) شاسی و بدنه خودرو:

شاسی هر خودرو می بایست به صورت دست ساز ساخته می شد و استفاده از شاسی آماده موجود در بازار تخلف محسوب میگشت.

منظور از شاسی اسکلتی است که اجزاء بخش های انتقال قدرت, فرمان, تعلیق,فضای باتری بر روی آن تعبیه می گشت.

شاسی تغییر یافته خودروهای موجود نیز غیر مجاز بوده و در صورت تشخیص داوران تیم مجاز به شرکت در مسابقه نخواهد بود.

حداقل طول خودرو سپر تا سپر 600 میلی متر و حداکثر آن 700 میلی متر میباشد.

در ساخت شاسی خودرو هیچ جنسی نسبت به دیگری برتری نخواهد داشت.

** به کارگیری از فناوری های نوین در عرصه خودرو های الکتریکی رادیو کنترلی مانند: (چرخش 360 درجه, شارژرهای خورشیدی,کنترل خودرو از طریقه GPS و... ) جایزه جداگانه خواهد داشت.**

اسامي تيم هاي شركت كننده در اين دوره در جدول شماره 1 قرار دارد.

 

jadval.jpg

 

جدول 1– اسامي تيم هاي شركت كننده

معرفي تيم هاي برتر و اهداء جوايز آنها در اختتاميه‌ي برنامه هاي هفته پژوهش انجام گرفت. تيم هاي اول تا سوم به ترتيب برسام و توربو از گروه مهندسی خودرو دانشگاه ازاد اسلامی مشهد والکتروکار از واحد نجف اباداصفهان معرفي شدند. تيم برسام لوح تقدير و جايزه 30 ميليون ريالي دريافت كرد و تيم هاي توربو و الکتروکار در مقام هاي دوم و سوم به ترتيب لوح تقدير و جوايز 20 ميليون ريالي و 10 ميليون ريالي را دريافت كردند.

حاضرين در سايت

ما 45 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم